top of page

VERNIEUWEN

We make your tyres last longer.

Het Bandag procedé


De kwaliteit van een Bandag herrubbering is het rechtstreekse resultaat van een gesofisticeerd en gestandaardiseerd proces. Iedere stap van het proces is onderbouwd met state-of-the-art technologie. De constante focus op technische progressie is de beste garantie voor herrubberde banden die voldoen aan de hoogste eisen op het vlak van kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid.
 

Het Bandag procedé garandeert dat de prestaties van uw vernieuwde banden niet moeten onderdoen voor die van een nieuwe band.
 

Bekijk hieronder het stappenplan:

LBB zorgt ervoor dat uw kostbare banden een tweede of zelfs een derde en een vierde leven krijgen. Hoe beter de conditie van de band, hoe beter het resultaat. Een goed uitgebalanceerde band die steeds op de correcte druk werd gehouden, kortom een band die goed verzorgd werd tijdens zijn eerste leven kan twee tot drie keer vernieuwd worden. Dat levert een grote besparing op, economisch en ecologisch, zonder dat u hoeft in te leveren op veiligheid of gebruikscomfort.

Na de controle van het karkas van de band, wordt het versleten loopvlak vervangen door een nieuw loopvlak. Hierbij kan u kiezen voor hetzelfde profiel als het origineel, maar evengoed voor een profiel met een andere tekening. We maken wel het onderscheid tussen tractiebanden en trailerbanden.

LBB werkt met het Bandagprocedé ‘koudvernieuwing’. Bij dit procedé wordt het versleten loopvlak vervangen door een voorgevulkaniseerd nieuw loopvlak. Karkas en loopvlak worden daarna in een autoclaaf ‘koudgevulkaniseerd’ bij een temperatuur van 100 à 105° Celsius.

De prestaties van een vernieuwde band zijn perfect vergelijkbaar met de prestaties van een nieuwe band: dezelfde rijeigenschappen, levensduur, rolweerstand en veiligheid. Ze zijn wel een stuk goedkoper dan nieuwe banden en milieuvriendelijk. De ecologische voetafdruk van een vernieuwde band is drie tot vier keer kleiner dan de voetafdruk van een nieuwe band!

Bandag Vernieuwing
Bandag Logo
ONTVANGST KARKASSEN
  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon
 ONTVANGST KARKASSEN 

De karkassen komen toe in Hasselt en worden zorgvuldig gelost.

KARKASSCAN
  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon
  KARKASSCAN  

Zelfs het meest geoefende oog kan niet zien wat niet zichtbaar is. Daarom schakelen we in stap 2 technologie in. Met de ‘nail-hole detector’ speuren we naar sporen van nagels en met de ‘shearografic casing analyser’ scannen we de band echografisch op verborgen gebreken.

AFRUWEN
  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon
  AFRUWEN  

We polijsten het versleten loopvlak weg, zorgen voor een goede textuur van het oppervlak en corrigeren eventuele verschillen in de omtrek van de band. De balans en de oorspronkelijke afmetingen van de band worden hersteld.

VULCANISEREN
  VULCANISEREN  

De vernieuwde band wordt in een autoclaaf onder matige druk en bij een temperatuur van 100 à 120° gevulcaniseerd.

NIEUW LOOPVLAK
  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon
  NIEUW LOOPVLAK  

We brengen heel nauwkeurige een nieuw rubber stootkussen en een nieuw loopvlak aan rondom het karkas.

WEGSLIJPEN / OPVULLEN
  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon
 WEGSLIJPEN / OPVULLEN 

We slijpen alle beschadigingen van de band weg en herstellen de oorspronkelijke sterkte van het kostbare karkas.

De Bandag herstellingstechnologie zorgt voor een optimale versterking.

FINALE INSPECTIE
  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon
  FINALE INSPECTIE  

De herrubberde band gaat opnieuw naar de bandenspecialist voor een laatste inspectie. Hij checkt nauwkeurig of de band voldoet aan alle specificaties op vlak van veiligheid, prestaties en look.

VISUELE INSPECTIE
  • White LinkedIn Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon
 VISUELE INSPECTIE 

Alles start met een eerste visuele inspectie door de bandenspecialist. Zijn geoefend oog velt een eerste oordeel over de staat van het karkas van de gebruikte band. Komt dit nog in aanmerking voor vernieuwing of niet?

bottom of page